- Gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Naam
Gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Vestigingsplaats
Oss
Doel en openbaar belang
BSOB is opgericht om de kwaliteit van de dienstverlening en continuïteit van de waardering, heffing en inning van gemeentelijke- en waterschapsbelastingen te garanderen. En wel tegen zo laag mogelijke maatschappelijke kosten.
Partners
De deelnemers zijn de gemeenten Oss, Bernheze, Landerd, Uden, Boekel, Sint Anthonis, Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Someren en het Waterschap Aa en Maas.
Bestuurlijk belang
De gemeente Someren is met 1 lid vertegenwoordigd in het algemeen bestuur.
Eigen vermogen
Per 31-12-2020 € 299.412,-- en per 31-12-2019 € 535.128,--
Vreemd vermogen
Per 31-12-2020 € 14.732.593,-- (waaronder nog af te dragen belastingontvangsten € 13.682.346,--) en per 31-12-2019 € 12.885.184,-- (waaronder nog af te dragen belastingontvangsten € 12.089.059,--)
Financieel resultaat
Over het jaar 2020 € 5.589,-- nadelig
Financieel belang
Gemeentelijke bijdrage 2020 € 359.557,--
Risico's
Gezien de bepalingen, opgenomen in de gemeenschappelijke regeling en de Nota Financieel Beleid aangaande de bestemmingen van resultaten, zijn eigen vermogen, stille reserves of voorzieningen niet noodzakelijk. In artikel 53 van de Gemeenschappelijke Regeling is een zogenoemde garantstelling opgenomen. Dit houdt in dat de deelnemers er zorg voor dragen dat BSOB te allen tijde over voldoende middelen beschikt om aan al haar verplichtingen ten opzichte van derden te voldoen. De risico’s komen conform de regelingen voor rekening van de deelnemers naar rato van hun aandeel in de bedrijfsactiviteiten (bijdragen).
Ontwikkelingen
De belangrijkste ontwikkelingen waarmee de BSOB te maken heeft gekregen in 2020 zijn:
- Maatregelen om belastingplichtigen tegemoet te komen in de coronacrisis;
- Grote toename van bezwaren tegen WOZ waardering ingediend door No Cure No Pay bureaus;
- Oppakken waarderen op oppervlakte (in plaats van op inhoud);
- Achterstanden op organisatorisch gebied;
- ICT-knelpunten door Gouwit;
- Onrust a.g.v. verdergaande automatisering en robotisering in relatie tot een reorganisatie.
Rapportages
Jaarstukken 2020
- GGD Brabant Zuidoost
Naam
GGD Brabant Zuidoost
Vestigingsplaats
Eindhoven
Doel en openbaar belang
De GGD heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg (PG) en de ambulancezorg (AZ).
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel- De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Bestuurlijk belang
Gemeentebestuurders zijn vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur van de GGD. Het algemeen bestuur stelt de hoofdlijnen van het GGD beleid vast alsmede de begroting en de jaarrekening. Het dagelijks bestuur ziet toe op de dagelijkse gang van zaken, bereidt samen met de directeur de AB-vergaderingen voor en draagt zorg voor het uitvoeren van de besluiten van het AB. Zowel het DB als het AB vergadert ca 5 keer per jaar.
Eigen vermogen
Per 31-12-2020 € 4.420.000,-- en per 31-12-2019 € 2.864.000,--
Vreemd vermogen
Per 31-12-2020 € 30.835.000,-- (waarvan voorzieningen € 1.041.000,--) en per 31-12-2019 € 14.879.000,-- (waarvan voorzieningen € 1.141.000,--)
Financieel resultaat
Over het jaar 2020 € 944.290,-- voordelig
Financieel belang
Gemeentelijke bijdrage 2020 € 324.052,--
Risico's
De aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten op basis van het aantal inwoners. De kwantificering van de risico’s op basis van een kans- en impact-inschatting vindt plaats via een zogenaamde risico-inventarisatie, die jaarlijks (bij het aanbieden van de programmabegroting) wordt opgesteld. Deze inventarisatie (zie ook paragraaf 4.1.2 Risicomanagement van de jaarstukken 2020 GGD) resulteert in een benodigde weerstandscapaciteit van ca. € 2.400.000,-- voor het programma Publieke Gezondheid (PG) en ca. € 2.100.000,-- voor Ambulancezorg (AZ).
Eerder is besloten dat, gegeven de financieringsstructuur, voor de beide programma’s PG en AZ afzonderlijke algemene reserves worden aangehouden. Gegeven de omzet 2020 is dan voor PG een kaderstellende bandbreedte van toepassing van min. € 600.000 en max. € 1.200.000,-- en voor AZ van min. € 1.200.000,-- en max. € 1.500.000,--. De Algemene Reserve PG bedraagt, inclusief voorgestelde resultaatbestemming 2020, ca. € 550.000,--. De Algemene Reserve AZ bedraagt, inclusief het voorlopige resultaat 2020, ca. € 1.400.000,--. Het bestuur heeft eerder vastgesteld dat de algemene reserve niet tot het bedrag van de benodigde weerstandscapaciteit hoeft te worden aangevuld.
Aangezien de benodigde weerstandscapaciteit (risico’s) hoger is dan de beschikbare weerstandscapaciteit (algemene reserves) is sprake van niet gedekte risico’s. Bij programma PG lopen de gemeenten voor een bedrag van € 1.850.000,-- (€ 2.400.000,-- -/- € 550.000,--) risico. Op basis van verhouding inwoneraantallen betekent dit voor de gemeente Someren een risico van € 46.250,--. Bij programma AZ lopen de gemeenten voor een bedrag van € 700.000,-- (€ 2.100.000,-- -/- € 1.400.000,--) risico. Op basis van verhouding inwoneraantallen betekent dit voor de gemeente Someren een risico van € 17.500,--.
Ontwikkelingen
De belangrijkste ontwikkelingen waarmee de GGD te maken heeft gekregen in 2020 zijn:
- Coronabestrijding (testen, broncontactonderzoek, vaccineren, informeren publiek en professionals);
- Implementatie van het paraatheid- en spreidingsplan ambulancezorg;
- Het borgen van publieke gezondheid in de omgevingsvisies en omgevingsplannen van gemeenten;
- Programmatische aanpak voor preventie van suïcide- en depressie;
- Optimaal inzetten van Jeugdgezondheidszorg (JGZ) als collectieve basisvoorziening in de jeugdzorgketen en in het sociale domein;
- Integratie JGZ 0 – 4 binnen de GGD (per 1.1.2021 gerealiseerd);
- Tekorten op de arbeidsmarkt van verpleegkundigen en artsen (extra inzet op werving en aantrekkelijk werkgeverschap);
- Implementatie van het Lean gedachtengoed (continu verbeteren) binnen de GGD;
- Implementeren van zelforganisatie en tweelagenstructuur.
Rapportages
Jaarstukken 2020
- Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant
Naam
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant
Vestigingsplaats
Eindhoven
Doel en openbaar belang
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer, de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) en de regionale ambulancevoorziening (RAV) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. VRBZO is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant.
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel- De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Bestuurlijk belang
Het bestuur van VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten en kent een Algemeen Bestuur, Dagelijks Bestuur en de voorzitter. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening adviseren door de Adviescommissie Financiën & Bedrijfsvoering waarin vertegenwoordigers van het bestuur, gemeentesecretarissen(2) en controllers van gemeenten (2) zitting hebben. Daarnaast zijn er drie bestuurlijke vooroverleggen waarin onderwerpen met betrekking tot crisisbeheersing, incidentbestrijding en risicobeheersing met enkele burgemeesters inhoudelijk worden voorgesproken.
Eigen vermogen
Per 31-12-2020 € 2.483.003,-- en per 31-12-2019 € 6.886.932,--
Vreemd vermogen
Per 31-12-2020 € 42.498.455,-- waarvan voorzieningen € 4.257.684,-- en per 31-12-2019 € 39.485.492,-- waarvan voorzieningen € 647.237,--
Financieel resultaat
Ingeschat resultaat 2020: € 265.198,-- positief.
Financieel belang
Gemeentelijke bijdrage 2020 € 1.041.664,--.
Risico's
In de paragraaf Risicobeheersing en weerstandsvermogen van de Begroting 2020 zijn de risico’s en de bijbehorende weerstandcapaciteit benoemd. In het jaarverslag 2020 is deze paragraaf geactualiseerd.
De omvang van de algemene reserve sluit aan bij het gewenste weerstandsvermogen op basis van de analyse van de risico’s.Ontwikkelingen
COVID-19
Corona zette dit jaar de hele wereld op z’n kop. Het betekende voor VRBZO een onverwachte uitdaging, omdat veiligheidsregio’s een grote rol hebben in het weer veilig maken en houden van de samenleving. De Coronacrisis in Nederland begon in februari en daarmee had deze ruim 10 maanden van 2020 een grote impact op de samenleving en onze organisatie.
De crisisorganisatie ging 7 dagen per week aan de slag om de steeds veranderende omgeving van de benodigde informatie en middelen te voorzien. Veel collega’s verruilden hun reguliere taken voor het werk binnen de crisisorganisatie. Anderen zorgden ervoor dat het noodzakelijke reguliere werk van de collega’s zoveel mogelijk kon doorgaan. Daarnaast werd de GHOR tijdens de eerste golf verantwoordelijk voor het distributiecentrum ‘verspreiding beschermingsmiddelen’ dat werkte voor alle zorgverleners in heel Brabant.Na de eerste coronamelding versterkten we direct onze samenwerking met de GGD en de andere Brabantse regio’s. Al snel kwam daar de landelijke samenwerking en afstemming bij. Er waren veel partners betrokken bij het bestrijden van deze crisis. De samenwerking met hen was intensief. Gemeenten, GGD, Defensie, Bevolkingszorg, OM, Politie, GHOR, Marchaussee; ieders inbreng was enorm belangrijk en noodzakelijk. Samen werkten we aan onder andere noodverordeningen, handhavingskaders, bewaken van de zorgcontinuïteit. Ook beantwoordden we nonstop vragen van ondernemers, bewoners en media.
Na een korte adempauze in de zomerperiode kwam de tweede golf. De crisisorganisatie ging op volle sterkte weer aan de slag. Terwijl in het najaar een aantal keer nieuwe maatregelen werden doorgevoerd, werd ook de Tijdelijke wet maatregelen COVID-19 (Twm) voorbereid. De wet ging in op 1 december. Hoewel de veiligheidsregio en de voorzitter een andere rol kregen, besloten we een groot deel van de processen in stand te houden. De ernst van de situatie vroeg daarom, we wisten dat het zo goed werkte en het was belangrijk om in de regio uniformiteit uit te stralen. Eind 2020 kwam er langzaam zicht op de goedkeuring van enkele vaccins en een start van de vaccinaties. Hoewel dat enig perspectief gaf, eindigden we het jaar in een lockdown. De verwachting is dan ook dat deze crisis de organisatie nog ten minste de eerste helft van 2021 zal beheersen.
Vervolgtraject denktank rechtspositie brandweervrijwilligers
Het Veiligheidsberaad, het ministerie van Justitie en Veiligheid (J&V) en de Brandweerkamer onderzoeken op welke wijze de brandweerorganisatie opnieuw kan worden vormgegeven, op zo'n manier dat er nadrukkelijk en fundamenteel verschil is tussen vrijwilligers en beroepskrachten. Dat is namelijk nodig vanuit juridisch oogpunt. In landelijk verband wordt bekeken hoe de brandweer hieraan invulling kan geven. Het was de bedoeling om dit traject voor de zomerperiode af te ronden. Het Veiligheidsberaad en de minister hebben echter samen besloten om, in verband met de Coronacrisis en de inzet van veiligheidsregio’s hierop, de werkzaamheden voor het traject rechtspositie brandweervrijwilligers op te schorten. Na afstemming met het Veiligheidsberaad informeert de minister de Kamer over de nieuwe planning.Visie 2025
Na de regionalisering breekt er een nieuwe fase aan voor veiligheidsregio’s. VRBZO ontwikkelt de komende jaren tot een hoogwaardige advies- en dienstverleningsorganisatie op het gebied van fysieke veiligheid en crisisbeheersing. Risicogericht, flexibel, professioneel en verbindend zijn daarin belangrijke begrippen. VRBZO wil investeren in netwerkmanagement, business intelligence en de professionaliteit van onze medewerkers om toegevoegde waarde te blijven leveren in een veeleisende maatschappij. De Visie 2025 laat de thema’s en het pad zien aan de hand waarvan we deze volgende fase inzetten.
Het proces rondom de Visie 2025 lag door de focus op de Coronacrisis korttijdig stil waardoor vertraging is ontstaan. Inmiddels is de Visie 2025 besproken tijdens de bestuursvergadering op 17 december. Aansluitend kunnen de burgemeesters de visie in het eerste kwartaal van 2021 met hun gemeenteraden bespreken. Indien gewenst biedt VRBZO ondersteuning bij uitleg van de visie en toelichting op beoogde uitwerkingen. VRBZO beoogt de Visie 2025 in april 2021 vast te laten stellen door het Algemeen Bestuur.Evaluatie Wet veiligheidsregio’s
In de zomer van 2019 heeft de ministerraad heeft ingestemd met de instelling van de Evaluatiecommissie Wet veiligheidsregio’s (Wvr). De evaluatiecommissie heeft tot taak de doeltreffendheid en de effecten van de Wvr en onderliggende regelgeving in de praktijk te onderzoeken en daarbij ook te bezien of de huidige wet bruikbaar is in het licht van actuele en toekomstige dreigingen, maatschappelijke ontwikkelingen en ontwikkelingen in de crisisbeheersing. De evaluatiecommissie heeft eind 2020 gerapporteerd aan de minister van J&V. De ontwikkelrichting in de Visie 2025 past bij de uitkomsten van de evaluatie.Reorganisatie sector Incidentbestrijding
De reorganisatie moet leiden tot een brandweerorganisatie die voldoet aan de huidige én toekomstige eisen op het gebied van kwaliteit, capaciteit en continuïteit. De reorganisatie heeft vooral betrekking op medewerkers van de sector Incidentbestrijding, uitgezonderd de vrijwilligers en de parate dienst. Het gaat dan om de medewerkers die werkzaam zijn als leidinggevende of in het werkgebied van preparatie zoals bijvoorbeeld trainen en oefenen, planvorming, facilitaire ondersteuning etc. De ontwikkeling past in de Visie 2025 waarin een toekomstbestendige organisatie een van de ontwikkelthema’s is. Het reorganisatieplan houdt rekening met het in 2020 vastgestelde sociaal statuut van VRBZO. De reorganisatie wordt voor de zomer 2021 afgerond.Overig
• Tijdens de brand in de Deurnese Peel is de brandweer met ruim 40 personen volcontinu voor anderhalve week aan het werk geweest bij de grootste natuurbrand ooit in Nederland. Ook in de weken daarna laaide de brand op en zijn nog diverse eenheden bezig geweest met bluswerkzaamheden. Dit resulteert in ongeveer € 270.000 aan inzetkosten voor vergoedingen aan vrijwilligers en overuren van functionarissen. Ook waren er ruim € 60.000 kosten voor verbruikt materiaal, materiele schades en diverse facilitaire voorzieningen (catering e.d.).
• Medewerkers van de parate dienst van de brandweer die voor 2006 in dienst waren hebben recht op de overgangsregeling functioneel leeftijdsontslag (FLO). Deze overgangsregeling is de afgelopen jaren enkele malen herzien. Recent heeft er weer een aanpassing plaatsgevonden. Individuele veiligheidsregio’s hebben geen eigen beleidsvrijheid met betrekking tot deze regeling. Onderhandelingen vinden plaats op landelijk niveau vanuit de brandweerkamer van VNG. De meest recente wijziging zorgt ervoor dat de kosten voor onze organisatie vanaf 2020 jaar sterk stijgen, om daarna weer te dalen. Om die reden heeft de adviescommissie financiën en bedrijfsvoering geadviseerd een voorziening FLO in te stellen, waaruit we de incidentele meerkosten kunnen opvangen. Eind 2020 bedraagt de voorziening € 4.237.000.
• Investeringen in dienstvoertuigen en hoogwerkers zijn vertraagd door langer dan verwachte aanbestedingslooptijden en leveringstijden. Investeringen in huisvesting en redgereedschap zijn uitgesteld. Hierdoor is het investeringsprogramma in 2020 niet volledig gerealiseerd.Rapportages
Concept Jaarrekening VRBZO 2020
- Metropoolregio Eindhoven (MRE)
Naam
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
Vestigingsplaats
Eindhoven
Doel en openbaar belang
Samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. Het takenpakket is vastgelegd in artikel 4 van de Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Eindhoven.
Kerntaken:
Strategische bestuurlijke samenwerking op de thema's Economie (inclusief uitvoering Stimuleringsfonds en betaalautoriteit Brainport Development NV), Transitie landelijk gebied, Energietransitie en Mobiliteit (incl. GGA).
Het fungeren als archiefbewaarplaats van de overgebrachte archieven van de overheidsorganen binnen de regio Zuidoost-Brabant, met uitzondering van de gemeente Gemert-Bakel.Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel- De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Bestuurlijk belang
Het bestuur van de Metropoolregio Eindhoven bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter. In de hoofstukken vier e.v. van de GR is alles omtrent samenstelling en werkwijze van deze organen geregeld. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening bijstaan door portefeuillehoudersoverleggen en andere overlegorganen. Samenstelling en werkwijze van deze overlegorganen is geregeld in een onderliggend statuut.
Eigen vermogen
Per 31-12-2020 € 5.967.453,-- en per 31-12-2019 € 5.820.759,--
Vreemd vermogen
Per 31-12-2020 € 26.298.810,-- (waarvan voorzieningen € 18.900.508,--) en per 31-12-2019 € 18.049.951,-- (waarvan voorzieningen € 11.074.467,--)
Financieel resultaat
Over het jaar 2020 € 1.530.756,-- voordelig (MRE € 944.644,-- en RHCe € 586.112,--) (inclusief mutatie voorziening Reorganisatie SRE en bestemmingsreserves personele kosten, exclusief verwerking afkoop erfpachtconstructie Attero)
Financieel belang
Gemeentelijke bijdrage 2020 (incl. RHC) € 269.075,--
Risico's
Op basis van de nota Risicomanagement en weerstandsvermogen Metropoolregio Eindhoven (vastgesteld AB juli 2018) wordt bepaald wat de organisatie onder risicomanagement verstaat en welke uitgangspunten hierbij worden gehanteerd. Tevens is bepaald welke risico’s door de Metropoolregio Eindhoven worden gedragen en welke door de deelnemende gemeenten. Als uitwerking van de nota
2 zijn voor de organisatie de risico’s in beeld gebracht, geclassificeerd en financieel inzichtelijk gemaakt. Jaarlijks worden bij het opstellen van de begroting en jaarrekening deze risico’s opnieuw beoordeeld.De baten die in de Begroting 2020 na tweede wijziging zijn toe te wijzen aan de MRE bedragen € 13,2 miljoen. Volgens de in de Notitie Algemene Reserve opgenomen staffel betekent dit dat de hoogte van de algemene reserve zich tussen de € 600.000,-- en € 1.200.000,-- moet bevinden. De stand per 31-12-2020 bedraagt € 880.620,--. Vanuit de risicoanalyse zijn risico’s benoemd voor eenzelfde bedrag.
De baten die in de Begroting 2020 na tweede wijziging zijn toe te wijzen aan het RHCe bedragen ruim € 3 miljoen. Volgens de in de Notitie Algemene Reserve opgenomen staffel betekent dit dat de hoogte van de algemene reserve zich tussen de € 150.000,-- en € 300.000,-- moet bevinden. De stand per 31-12-2020 bedraagt € 299.949,--, vanuit de risicoanalyse zijn risico’s benoemd voor € 275.000,--.
Er zijn geen ongedekte risico's voor de gemeenten t.a.v. de MRE en RHCe.
Ontwikkelingen
Algemeen
- De uitbraak van COVID-19 speelt een grote rol in de huidige samenleving. Ook de werkzaamheden van de Metropoolregio Eindhoven worden hierdoor beïnvloed. Werknemers werken zoveel mogelijk vanuit thuis, het publiekstoegankelijke deel is op het moment van deze rapportage gesloten, bijeenkomsten worden in digitale vorm gehouden. Ondanks dit alles heeft de Metropoolregio Eindhoven alle werkzaamheden uit het Samenwerkingsakkoord kunnen uitvoeren en zijn de wettelijke verplichtingen in het kader van begroting en jaarrekening nagekomen.
- Er is een eindvonnis in het geschil tussen Attero en de Brabantse gewesten over de garantieplicht van aanlevering van brandbaar restafval over de jaren 2015-januari 2017. Het NAI heeft geoordeeld dat, in tegenstelling tot de jaren 2011-2014, de Brabantse gewesten en gemeenten verplicht zijn een naheffing te betalen voor de minderlevering. De Metropoolregio Eindhoven heeft als contractpartner namens de 21 gemeenten uitvoering gegeven aan het financiële deel van het vonnis wat betrekking heeft op deze regio. Er is een procedure gestart bij het Gerechtshof om het vonnis te vernietigen, de zitting vindt plaats in april 2021.
Dienst Metropoolregio Eindhoven
- Op meerdere momenten zijn in 2020 (digitale) bijeenkomsten georganiseerd waar gemeenten (raden en colleges) input konden leveren t.b.v. de realisatie van het Werkprogramma 2021. Na afronding van de zienswijzeprocedure hierop zal besluitvorming door het Algemeen Bestuur plaatvinden in de vergadering van 24 februari 2021.
Dienst Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHCe)
- Het Algemeen Bestuur heeft op 16 december 2020 ingestemd met het toekomstperspectief RHCe:
o De taken van het RHCe zoals deze uit wet- en regelgeving en de gemeenschappelijke regeling voortvloeien, worden onverkort voortgezet.
o De huidige uitvoeringsactiviteiten, dienstverlening en werkwijze van het RHCe worden gecontinueerd.
o De advisering aan gemeente, met name informatica en archivistiek, wordt geïntensiveerd.
o Met zusterinstellingen wordt samengewerkt ten voordele van dienstverlening aan gemeenten, instellingen en burgers.Gulbergen
- De erfpachtconstructie met Attero is per 21 december 2020 beëindigd. Vanaf deze datum heeft de Metropoolregio weer het volledige eigendom van het gebied Landgoed Gulbergen.
Rapportages
Voorlopige jaarrekening 2020
- Senzer (handelsnaam van de uitvoeringsorganisatie Werkbedrijf Atlant de Peel)
Naam
Senzer (handelsnaam van de uitvoeringsorganisatie Werkbedrijf Atlant de Peel)
Vestigingsplaats
Helmond
Doel en openbaar belang
Integrale uitvoering Participatiewet, alsmede activiteiten op het vlak van arbeidsreïntegratie en aangepaste arbeid aan personen uit de deelnemende gemeenten, die op afstand staan van de reguliere arbeidsmarkt.
Partners
De deelnemende gemeenten zijn Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Geldrop-Mierlo, Helmond, Laarbeek, Someren.
Bestuurlijk belang
Het bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling bestaat uit een Algemeen en een Dagelijkse Bestuur. Someren is met 2 leden in het Algemeen Bestuur en 1 lid in het Dagelijks Bestuur vertegenwoordigd.
Eigen vermogen
Per 31-12-2020 € 21.751.000,-- en per 31-12-2019 € 20.433.000,--
Vreemd vermogen
Per 31-12-2020 € 42.833.000,-- (waarvan voorzieningen € 322.000,--) en per 31-12-2019 € 16.495.000,-- (waarvan voorzieningen € 287.000,--)
Financieel resultaat
Over het jaar 2020 € 8.888.000,-- voordelig
Financieel belang
Gemeentelijke bijdrage 2020 € 676.925,--
Risico's
Senzer streeft ernaar om bedrijfsvoeringrisico’s af te dekken met het eigen weerstandsvermogen. Het algemeen bestuur had in 2019 aanvankelijk het minimum weerstandsvermogen bepaald op 5% van de lasten. In de aanloop naar de begroting 2020 werden de gemeenten en Senzer echter geconfronteerd met dusdanige forse kortingen op de BUIG, dat die niet op te vangen waren in de begrote exploitatie van Senzer. Naar aanleiding hiervan heeft het algemeen bestuur zijn besluit later in 2019 herzien en besloten om het weerstandsvermogen volledig in te zetten voor het afdekken van de tekorten in 2020 en een deel van het tekort in 2021. Vanaf 2021 zijn in de meerjarenraming extra structurele middelen in de vorm van gemeentelijke bijdragen opgenomen. Deze zijn verdeeld conform de bestaande verdeelsleutel. Aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten.
De directe impact van de beschikbare rijksmiddelen op de begroting en daarmee de financierbaarheid van Senzer is fors gebleken. De begroting en meerjarenraming biedt op dit moment evenwel geen ruimte voor het opvangen van verdere neerwaartse bijstellingen van rijksmiddelen en/of bijdragen van deelnemende gemeenten. Het risico voor Senzer (en daarmee de gemeenten) maakt dat opnieuw gekeken zal worden naar het benodigde weerstandsvermogen en de risicoverdeling daarbij. Dit is bij het opstellen van de jaarstukken nog niet afgerond.
Het positieve resultaat biedt eventueel wel mogelijkheden om bij resultaatbestemming te zorgen voor opbouw van weerstandscapaciteit.
De geschatte risico’s eind 2020 resulteren in een benodigde weerstandscapaciteit van € 7.600.000,--. De aanwezige weerstandscapaciteit (bestaande uit Participatiewet reserve, algemene reserve en resultaat huidig jaar) per 31-12-2020 is met een bedrag van € 17.531.000,-- ruim voldoende om deze risico's af te dekken.
Ontwikkelingen
De belangrijkste ontwikkelingen waarmee Senzer te maken heeft gekregen in 2020 zijn:
- Coronamaatregelen;
- Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo);
- Tijdelijke noodmaatregel overbrugging werkgelegenheid (NOW);
- Nieuwe Wet inburgering;
- Werkgeversservicepunt Helmond-De Peel;
- Perspectief op werk;
- Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) & cao Participatiewet;
- Lobby eerlijke verdeling loonkostensubsidie.
Rapportages
Concept Jaarrekening 2020 (de accountantscontrole van de verantwoording omtrent de Tozo-regeling is nog niet afgerond, hieruit kunnen nog bijstellingen van de jaarcijfers volgen)
- Blink
Naam
Blink
Vestigingsplaats
Helmond
Doel en openbaar belang
Blink heeft tot doel zorg te dragen voor gemeentelijke uitvoeringstaken op het vlak van afvalinzameling en reiniging van de openbare ruimte van de deelnemende gemeenten binnen de Gemeenschappelijke Regeling, die bij wet aan de deelnemende gemeenten zijn opgedragen en/of die voortvloeien uit de aan de gemeenten toevertrouwde zorg voor de eigen huishouding op het terrein van het milieu. De intergemeenschappelijke samenwerking met een particuliere partner leidt hierbij tot een maatschappelijke meerwaarde.
Partners
Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek,
Nuenen, Someren en Suez.Bestuurlijk belang
Het bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling bestaat uit een Algemeen en een Dagelijkse Bestuur.
Eigen vermogen
Blink kent geen eigen vermogen.
Vreemd vermogen
Per 31-12-2020 € 4.154.000-- en per 31-12-2019 € 4.653.000.
Financieel resultaat
Nihil, er vindt jaarlijks afrekening plaats met de deelnemende gemeenten.
Financieel belang
Bijdrage 2020 € 1.537.000,--.
Risico's
In het boekjaar 2020 heeft Blink een risico-analyse uit laten voeren. Daarmee is een eerste stap gezet om risicobeheersing te implementeren binnen de bedrijfsvoering van Blink. Blink kent in het jaar 2020 geen vermogen om risico’s op te vangen. De kosten die voortvloeien uit risico’s worden een-op-een doorgerekend naar de Blink-gemeenten. In de toekomst (implementatie 2022) bevat de P&C cyclus van Blink een risicoparagraaf waarin de risico’s benoemd worden financiële impact (kunnen) hebben op de bedrijfsvoering van en de afvalmarkt waarin Blink opereert.
Ontwikkelingen
In de fase van de begrotingswijziging 2020 kende Blink Grr nog geen risico-paragraaf. Dit is de reden voor de toelichting van de kostenmutaties.
Rapportages
Jaarrekening 2020
- Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Naam
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Vestigingsplaats
Eindhoven
Doel en openbaar belang
De Omgevingsdienst is ingesteld om ten behoeve van de deelnemers
taken uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht en daarmee
als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage
te leveren aan het realiseren en borgen van de door de
verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven
kwaliteit van de fysieke leefomgeving (zie artikel 2 lid 3 van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant 2015)Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre en Provincie Noord-Brabant.
Bestuurlijk belang
Het bestuur van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter.
Eigen vermogen
Per 31-12-2020 € 2.429.098,- en per 31-12-2019 € 2.4289.098
Vreemd vermogen
Per 31-12-2020 € 4.522.785,- en per 31-12-2019 € 3.436.867
Financieel resultaat
Ingeschat resultaat 2020 inclusief mutaties reserves en tariefcorrectie € 354.413,--. Exclusief mutaties reserves en inclusief tariefcorrectie: € 0,--.
Financieel belang
Bijdrage 2020: € 588.267,--.
Risico's
Ten behoeve van Ontwerpbegroting 2022 en jaarrekening 2020 zijn de risico’s opnieuw geïnventariseerd. Deze inventarisatie is opgenomen in bijlage C.
Uit deze inventarisatie blijkt dat de verwachtingswaarde van de risico’s € 1.802.000 bedraagt.
Van bovengenoemde risico’s betreft € 136.000 het risico op verlaging van baten
als gevolg van mogelijke bezuinigingen bij deelnemers.
Aangezien dit laatste risico meer in de invloedsfeer van de deelnemers dan van de
ODZOB ligt, is besloten dit risico niet af te dekken.
Het restant bedrag van € 1.666.000,- wordt afgedekt door de algemene reserve van
de ODZOB, welke ultimo 2020 € 1.760.414 bedraagt.Ontwikkelingen
- Het ROK (Regionaal Operationeel Kader) handhaving en toezicht en het ROK vergunningverlening zijn inmiddels vastgesteld door het Algemeen Bestuur. De implementatie van het ROK is in gang gezet en er zijn financiële kaders opgesteld. Een verdere professionalisering volgt in 2021. Hiertoe is een klankbordgroep met onze deelnemers opgericht. De ODZOB gaat voor alle gemeenten het ROK-VV toepassen bij het beoordelen van vergunningen en meldingen voor het onderdeel milieu.
- De inwerkingtreding van de Omgevingswet is verschoven naar 1 januari 2022, maar verder uitstel kan niet worden uitgesloten. De nieuwe wet leidt tot een stelselherziening met een grote impact op de bevoegde gezagen en organisaties die bij de wet betrokken zijn. Dit vraagt om regionale afstemming en samenwerking; vandaar dat de ODZOB zich samen optrekt met haar deelnemers en de andere gemeenschappelijke regelingen (MRE, GGD en VRBZO). Het ODZOB-programma Omgevingswet heeft enige vertraging opgelopen door de verschuiving van de aanvangsdatum van de nieuwe wet. Met name de opleidingsactiviteiten verschuiven naar 2021.
- In 2020 is, in samenwerking een grote groep deelnemers en enkele ketenpartners, een succesvol aanbestedingstraject doorlopen voor een nieuwe VTH-applicatie. De implementatie hiervan heeft vertraging opgelopen wegens het uitstel van de start van de Omgevingswet.
- Het Klimaatakkoord van Parijs heeft een grote impact op de activiteiten van de ODZOB, onder andere door toezicht op energiebesparing bij controles en door invulling te geven aan de uitvoering van de RES (Regionale Energiestrategie). Onze toezichthouders zijn inmiddels bekend met de informatieplicht van bedrijven die hiermee gepaard gaat. Enkele duizenden bedrijven zijn aangeschreven op hun mogelijke informatieplicht. Het aantal informatie-plichtige bedrijven bleek lager te liggen dan werd ingeschat. Door de Corona-maatregelen is er een achterstand ontstaan in de uit te voeren controles. Bedrijven weten de ODZOB steeds beter te vinden als het gaat om het inwinnen van adviezen.
- Het nieuwe provinciale bestuursakkoord en de Interim Omgevingsverordening (IOV) heeft grote impact op de zorgvuldige duurzame veehouderij. De taskforce transitie veehouderij, waarin ook de ODZOB vertegenwoordigd is, heeft een herijking van het eerder opgestelde maatregelenpakket uitgevoerd. In afstemming met de andere 2 Brabantse omgevingsdiensten zullen de gevolgen hiervan in 2021 aan het Algemeen Bestuur worden voorgelegd.
- Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet verschuift een deel van de bevoegdheden die nu bij de provincie liggen naar de gemeenten. De ODZOB zorgt samen met de deelnemers ervoor dat ze goed voorbereid zijn op de uitvoering van de bodemtaken onder de Omgevingswet. In 2020 is een regionaal projectplan opgesteld dat deze transitie gaat ondersteunen.
- Bij de uitvoering van het takenpakket streeft de ODZOB voortdurend naar kwaliteitsverbetering en verdere efficiency in gezamenlijkheid met de deelnemers. Onder de noemer ‘staat van het mandaat’ is in 2020 een belangrijke stap gezet door mandaat en machtiging van deelnemers naar de ODZOB in 3 varianten uit te werken. Tevens is een aanvang gemaakt met het in beeld brengen van concrete efficiencymaatregelen. Target voor 2021 is 1% en voor 2022 aanvullend 2%.
Rapportages
Voorlopige cijfers jaarrekening 2020
- Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten
Naam
Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten
Vestigingsplaats
Deurne
Doel en openbaar belang
Draagt zorg voor de uitvoering van de WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning), Jeugdwet en BMS (Bijzondere bijstand, minimaregelingen en schulddienstverlening).
Partners
De deelnemende gemeenten zijn Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek en Someren.
Bestuurlijk belang
Het bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling bestaat uit een Algemeen en een Dagelijkse Bestuur. De gemeente Someren is met 1 lid vertegenwoordigd in het Algemeen Bestuur.
Eigen vermogen
Per 31-12-2020 € 325.277,-- en per 31-12-2019 € 410.305,--
Vreemd vermogen
Per 31-12-2020 € 18.582.145,-- en per 31-12-2019 € 14.004.636,--
Financieel resultaat
Over het jaar 2020 € 100.322,-- voordelig
Financieel belang
Gemeentelijke bijdrage 2020 € 1.755.429,-- (voor uitvoeringskosten)
Risico's
De aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten. Op 9-12-2019 is door het Algemeen Bestuur de "Nota weerstandsvermogen en risicobeheer GR Peelgemeenten 2019" vastgesteld. Na vaststelling van deze nota is de nota in 2020 niet meer geactualiseerd. De geïnventariseerde risico's zijn nog steeds van kracht. Uit de risico-inventarisatie blijkt een benodigd weerstandsvermogen van € 303.750,--.
Met het vaststellen van de Nota weerstandsvermogen is ook ingestemd met het instellen van een algemene reserve die als dekking (buffer) dient voor het opvangen van de risico's. Als minimum van de algemene reserve wordt € 300.000,-- aangehouden en als maximum € 600.000,--. Per 31-12-2020 bedraagt het saldo van de algemene reserve € 300.000,-- (voor resultaatbestemming) en voldoet hiermee aan de minimale eis.
De benodigde weerstandscapaciteit (risico's) is nagenoeg gelijk aan de beschikbare weerstandscapaciteit (algemene reserve) en dus lopen de gemeenten een minimaal risico.
Ontwikkelingen
De belangrijkste ontwikkelingen waarmee Peelgemeenten te maken heeft gekregen in 2020 zijn:
- Algemeen – onderwerpen organisatie breed (dienstverlening in coronatijd, investeren in vakmanschap, personele ontwikkelingen);
- Bedrijfsvoering (gewijzigde governancestructuur, versterking identiteit GR Peelgemeenten, koersdocument "Samenwerken door Samen Werken", ingebruikname Onview (tbv schuldhulpverlening), schadedossier InfoSupport (c2GO), doorontwikkeling interne controle zorgkosten);
- Sociaal domein breed (rechtmatige zorg, zorgcontinuïteit en steunmaatregelen voor aanbieders Wmo-Jeugdwet (Corona), beschikbaarheid data (BI tool);
- Jeugd (netwerksamenwerking inkoop jeugdhulp ('Een 10 voor de Jeugd', regionale samenwerking (aanbesteding JeugdzorgPlus; '21 voor de Jeugd'), innovatie en transformatie ('21 voor de Jeugd');
- Wmo (maatschappelijke opvang en beschermd wonen, resultaatgericht indiceren huishoudelijke ondersteuning, indexering tarieven huishoudelijke ondersteuning, abonnementstarief, aanbesteding Wmo (trapliften en Sociaal Medische Indicatie), opstellen beleid algemeen gebruikelijke voorzieningen);
- BMS (harmonisatie bijzondere bijstand, uitvoering taken schuldhulpverlening, verordening en beleidsregels schuldhulpverlening, Sociaal Medische Indicatie Kinderopvang).
Rapportages
Jaarstukken 2020