Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Onderhoud Wegen

Kwaliteitsniveau / actueel beleidskader / financieel

De jaarlijkse storting voor de voorziening onderhoud wegen is bedoeld voor al het (tussentijdse) onderhoud aan alle verharding, uitgezonderd het klein (dagelijks) onderhoud uitgevoerd door de buitendienst.
Op basis van het meerjarig onderhoudsplan bedraagt de storting in de voorziening onderhoud wegen voor 2020 € 861.000,-.
De rehabilitaties (vervanging van de verharding aan het einde van de levensduur) worden opgevoerd via IP’s. Voor 2020 was hier een bedrag van € 2.040.000,- opgenomen.

Volgens de meerjarige onderhoudsplanning 2020-2021 zou de stand van de voorziening onderhoud wegen ultimo 2020 € 823.000,- zijn. De werkelijke stand is bijna gelijk;
namelijk € 820.000,-. Op totaalniveau is er dus nagenoeg geen verschil maar er zijn wel onderlinge verschillen:

  • Herinrichting Steemertseweg: -/- € 90.000,- (bijdrage vanuit de voorziening wegen is verschoven naar 2021);
  • Hoeksestraat: + € 22.000,- (vanwege de conditie van de verharding één jaar eerder uitgevoerd dan gepland);
  • Dellerpad: + € 16.000,- (vanwege de conditie van de verharding één jaar eerder uitgevoerd dan gepland);
  • Jan Smitslaan: + € 45.000,- (was niet voorzien maar schade was zodanig dat dit in 2020 aangepakt is);
  • Extra incidenteel onderhoud: + € 9.000,-

Het meerjarenonderhoudsplan wordt elke twee jaar geactualiseerd. Dit plan is gebaseerd op de
landelijk geaccepteerde wegbeheersystematiek van het CROW (Stichting Centrum voor
Regelgeving en Onderzoek in de grond-, water- en wegenbouw en de verkeerstechniek). De
werkwijze hierbij is als volgt: gestart wordt met een weginspectie waarbij alle wegvakonderdelen worden beoordeeld op vier schadegroepen: textuur, vlakheid, samenhang en kantstrook. De resultaten van deze inspectie worden ingevoerd in een computerprogramma waarin gedragsmodellen zitten. Op basis van factoren als leeftijd, ondergrond, wegconstructie enz. en de inspectiecijfers stelt het programma onderhoudsverwachtingen vast. De verwachting van de eerste jaren is redelijk betrouwbaar, daarna neemt de betrouwbaarheid af. Bij het vaststellen van het noodzakelijke onderhoud is, anders dan bij andere kapitaalgoederen (gebouwen en riolering), het weer een onzekere factor. Daarom is het noodzakelijk dat het plan elke twee jaar wordt geactualiseerd. Het onderhoud van de eerste jaren wordt getoetst met de praktijk zodat een planning opgesteld kan worden voor de eerste drie jaar. Met het onderhoud voor de eerste twee jaar uit de planning gaan we buiten daadwerkelijk aan de slag.

Het wegonderhoud wat is uitgevoerd in 2020 was gebaseerd op de meerjarige onderhoudsplanning 2020-2021. In de winter van 2021/2022 wordt een nieuwe meerjarige onderhoudsplanning voor 2022 t/m 2023 gepresenteerd.

Voor de financiering op de lange termijn is een kostendekkingsplan wegen opgesteld. In 2020 is het kostendekkingsplan wegen 2021 opgesteld.

Deze pagina is gebouwd op 06/07/2021 16:54:26 met de export van 06/07/2021 16:36:41