Wat heeft het gekost?
Rekening 2020 per taakveld | Bedragen x | 1.000 | ||
Taakveld | Lasten | Baten | Saldo | |
110 | Crisisbeheersing en brandweer | 1.171 | -71 | 1.100 |
120 | Openbare orde en veiligheid | 1.003 | -2 | 1.001 |
210 | Verkeer en wegen | 2.965 | -247 | 2.718 |
710 | Volksgezondheid | 881 | -84 | 797 |
720 | Riolering | 1.309 | -1.853 | -544 |
730 | Afval | 1.803 | -2.322 | -519 |
740 | Milieubeheer | 1.154 | -89 | 1.065 |
820 | Grondexploitatie | 5.744 | -6.083 | -339 |
830 | Wonen en bouwen | 634 | -1.056 | -422 |
Totaal baten en lasten | 16.664 | -11.807 | 4.857 | |
010 | Reserves | 4.201 | -4.174 | 26 |
Totaal | 20.865 | -15.981 | 4.882 | |
Voor een nadere toelichting van de taakvelden verwijzen we u naar de website: | ||||
Saldo van de baten en lasten
Bedragen in duizenden euro's
Jaarrekening | Begroting | Begroting | Verschil (*) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Taakveld | 2020 | 2020 | 2020 | Saldo | ||||
voor wijziging | na wijziging | |||||||
110 | Crisisbeheersing en brandweer | 1.106 | 1.094 | 1.107 | 1 | |||
Geen noemenswaardige verschillen | ||||||||
110 | Crisisbeheersing en brandweer | -6 | 0 | -2 | 4 | |||
Geen noemenswaardige verschillen | ||||||||
120 | Openbare orde en veiligheid | 1.003 | 845 | 1.061 | 58 | |||
1) De werkelijke kosten die te maken hebben met handhavingszaken, zoals betalingen na juridische procedures, advocaatkosten, toepassing bestuursdwang, etc. zijn lager dan geraamd. Hierdoor is de doorberekening naar het taakveld orde en veiligheid (120) ook lager dan geraamd (€ 45.000,- voordelig). 2) Overige afwijkingen per saldo (€ 13.000,- voordelig). | ||||||||
120 | Openbare orde en veiligheid | -1 | -3 | -1 | 0 | |||
1) De werkelijke kosten die te maken hebben met handhavingszaken, zoals betalingen na juridische procedures, advocaatkosten, toepassing bestuursdwang, etc. zijn lager dan geraamd. Hierdoor is de doorberekening naar het taakveld orde en veiligheid (120) ook lager dan geraamd (€ 45.000,- voordelig). 2) Overige afwijkingen per saldo (€ 13.000,- voordelig). | ||||||||
120 | Openbare orde en veiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
1) De werkelijke kosten die te maken hebben met handhavingszaken, zoals betalingen na juridische procedures, advocaatkosten, toepassing bestuursdwang, etc. zijn lager dan geraamd. Hierdoor is de doorberekening naar het taakveld orde en veiligheid (120) ook lager dan geraamd (€ 45.000,- voordelig). 2) Overige afwijkingen per saldo (€ 13.000,- voordelig). | ||||||||
210 | Verkeer en wegen | 2.775 | 2.695 | 2.681 | -94 | |||
1) Hogere inkomsten nutsbedrijven doordat er meer grote reconstructies zijn aangevraagd en lagere kosten schade herstel nutsbedrijven (€ 74.000,- voord.). 2) Hogere kosten openbare verlichting ivm in rekening gebrachte energie- belasting en een nabetaling van het conserveren van de lichtmasten (€ 44.000,- nadelig). 3) Niet geraamde gladheidsbestrijdingskosten (€ 16.000,- nadelig). 4) Hogere doorberekende apparaatskosten (€ 40.000,- nadelig). 5) Overige afwijkingen per saldo (€ 7.000,- voordelig). | ||||||||
210 | Verkeer en wegen | 107 | 0 | 125 | 18 | |||
1) Hogere inkomsten nutsbedrijven doordat er meer grote reconstructies zijn aangevraagd en lagere kosten schade herstel nutsbedrijven (€ 74.000,- voord.). 2) Hogere kosten openbare verlichting ivm in rekening gebrachte energie- belasting en een nabetaling van het conserveren van de lichtmasten (€ 44.000,- nadelig). 3) Niet geraamde gladheidsbestrijdingskosten (€ 16.000,- nadelig). 4) Hogere doorberekende apparaatskosten (€ 40.000,- nadelig). 5) Overige afwijkingen per saldo (€ 7.000,- voordelig). | ||||||||
210 | Verkeer en wegen | -164 | -49 | -108 | 56 | |||
1) Hogere inkomsten nutsbedrijven doordat er meer grote reconstructies zijn aangevraagd en lagere kosten schade herstel nutsbedrijven (€ 74.000,- voord.). 2) Hogere kosten openbare verlichting ivm in rekening gebrachte energie- belasting en een nabetaling van het conserveren van de lichtmasten (€ 44.000,- nadelig). 3) Niet geraamde gladheidsbestrijdingskosten (€ 16.000,- nadelig). 4) Hogere doorberekende apparaatskosten (€ 40.000,- nadelig). 5) Overige afwijkingen per saldo (€ 7.000,- voordelig). | ||||||||
710 | Volksgezondheid | 797 | 800 | 803 | 6 | |||
Geen noemenswaardige verschillen | ||||||||
710 | Volksgezondheid | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Geen noemenswaardige verschillen | ||||||||
720 | Riolering | -922 | -361 | -987 | -65 | |||
Verschillen tussen ontvangen rioolheffing en rioleringskosten worden verrekend met de voorziening GRP (Gemeentelijk Rioleringsplan). In verband met hogere kosten op taakvelden elders en hogere doorbelaste overheadkosten is de onttrekking uit de voorziening ook hoger geweest (€ 50.000,- voordelig). | ||||||||
720 | Riolering | 379 | 271 | 493 | 114 | |||
Verschillen tussen ontvangen rioolheffing en rioleringskosten worden verrekend met de voorziening GRP (Gemeentelijk Rioleringsplan). In verband met hogere kosten op taakvelden elders en hogere doorbelaste overheadkosten is de onttrekking uit de voorziening ook hoger geweest (€ 50.000,- voordelig). | ||||||||
720 | Riolering | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Verschillen tussen ontvangen rioolheffing en rioleringskosten worden verrekend met de voorziening GRP (Gemeentelijk Rioleringsplan). In verband met hogere kosten op taakvelden elders en hogere doorbelaste overheadkosten is de onttrekking uit de voorziening ook hoger geweest (€ 50.000,- voordelig). | ||||||||
720 | Riolering | -1 | 0 | 0 | 1 | |||
Verschillen tussen ontvangen rioolheffing en rioleringskosten worden verrekend met de voorziening GRP (Gemeentelijk Rioleringsplan). In verband met hogere kosten op taakvelden elders en hogere doorbelaste overheadkosten is de onttrekking uit de voorziening ook hoger geweest (€ 50.000,- voordelig). | ||||||||
730 | Afval | -307 | -408 | -159 | 148 | |||
1) Lagere kosten Milieustraat ivm minder aangeleverd afval (€ 50.000,- voord.) 2) Hogere kosten periodieke dienstverlening huisvuil als gevolg van afrekening 2019 en meer inzameling GFT (€ 50.000,- nadelig). 3) Hogere inzamelingskosten GFT ivm Corona (€ 14.000,- nadelig). 4) Lagere vergoedingsprijzen textiel en OPK (€ 44.000,- nadelig). 5) PMD: Hogere vergoedingsprijs minus afrekening 2019 (€ 16.000,- voordelig) 6) Lager aantal aansluitingen afvalstoffenheffing dan begroot (€ 21.000,- nadelig). 7) Lager aantal tonnage huisvuil ivm betere afvalscheiding (€ 27.000,- voordelig). 8) Overige afwijkingen per saldo (€ 23.000,- nadelig). | ||||||||
730 | Afval | -221 | -170 | -419 | -198 | |||
1) Lagere kosten Milieustraat ivm minder aangeleverd afval (€ 50.000,- voord.) 2) Hogere kosten periodieke dienstverlening huisvuil als gevolg van afrekening 2019 en meer inzameling GFT (€ 50.000,- nadelig). 3) Hogere inzamelingskosten GFT ivm Corona (€ 14.000,- nadelig). 4) Lagere vergoedingsprijzen textiel en OPK (€ 44.000,- nadelig). 5) PMD: Hogere vergoedingsprijs minus afrekening 2019 (€ 16.000,- voordelig) 6) Lager aantal aansluitingen afvalstoffenheffing dan begroot (€ 21.000,- nadelig). 7) Lager aantal tonnage huisvuil ivm betere afvalscheiding (€ 27.000,- voordelig). 8) Overige afwijkingen per saldo (€ 23.000,- nadelig). | ||||||||
730 | Afval | 9 | 0 | 0 | -9 | |||
1) Lagere kosten Milieustraat ivm minder aangeleverd afval (€ 50.000,- voord.) 2) Hogere kosten periodieke dienstverlening huisvuil als gevolg van afrekening 2019 en meer inzameling GFT (€ 50.000,- nadelig). 3) Hogere inzamelingskosten GFT ivm Corona (€ 14.000,- nadelig). 4) Lagere vergoedingsprijzen textiel en OPK (€ 44.000,- nadelig). 5) PMD: Hogere vergoedingsprijs minus afrekening 2019 (€ 16.000,- voordelig) 6) Lager aantal aansluitingen afvalstoffenheffing dan begroot (€ 21.000,- nadelig). 7) Lager aantal tonnage huisvuil ivm betere afvalscheiding (€ 27.000,- voordelig). 8) Overige afwijkingen per saldo (€ 23.000,- nadelig). | ||||||||
740 | Milieubeheer | 102 | 0 | 40 | -62 | |||
1) Het budget voor extra maatregelen voor de agrarische sector vanuit de provinciale regelgeving, milieu-ontwikkelingen, de omgevingswet en het ingroei- model voor het ROK-TH is niet benut, door wijziging van de regelingen en de bezetting van personeel als gevolg van Corona (€ 115.000,- voordelig). 2) Lagere doorberekening apparaatskosten (€ 40.000,- voordelig). 3) De werkzaamheden/kosten behorende bij het krediet Transitievisie Warmte, Wijkaanpak en het Energieloket zijn deels doorgeschoven naar 2021 (€ 178.000,- voordelig). Dit krediet wordt gedekt uit de Reserve claims incidentele projecten en heeft geen invloed op het exploitatieresultaat. 4) Overige afwijkingen per saldo (€ 31.000,- nadelig). | ||||||||
740 | Milieubeheer | 911 | 986 | 1.067 | 156 | |||
1) Het budget voor extra maatregelen voor de agrarische sector vanuit de provinciale regelgeving, milieu-ontwikkelingen, de omgevingswet en het ingroei- model voor het ROK-TH is niet benut, door wijziging van de regelingen en de bezetting van personeel als gevolg van Corona (€ 115.000,- voordelig). 2) Lagere doorberekening apparaatskosten (€ 40.000,- voordelig). 3) De werkzaamheden/kosten behorende bij het krediet Transitievisie Warmte, Wijkaanpak en het Energieloket zijn deels doorgeschoven naar 2021 (€ 178.000,- voordelig). Dit krediet wordt gedekt uit de Reserve claims incidentele projecten en heeft geen invloed op het exploitatieresultaat. 4) Overige afwijkingen per saldo (€ 31.000,- nadelig). | ||||||||
740 | Milieubeheer | 50 | 0 | 260 | 210 | |||
1) Het budget voor extra maatregelen voor de agrarische sector vanuit de provinciale regelgeving, milieu-ontwikkelingen, de omgevingswet en het ingroei- model voor het ROK-TH is niet benut, door wijziging van de regelingen en de bezetting van personeel als gevolg van Corona (€ 115.000,- voordelig). 2) Lagere doorberekening apparaatskosten (€ 40.000,- voordelig). 3) De werkzaamheden/kosten behorende bij het krediet Transitievisie Warmte, Wijkaanpak en het Energieloket zijn deels doorgeschoven naar 2021 (€ 178.000,- voordelig). Dit krediet wordt gedekt uit de Reserve claims incidentele projecten en heeft geen invloed op het exploitatieresultaat. 4) Overige afwijkingen per saldo (€ 31.000,- nadelig). | ||||||||
740 | Milieubeheer | 2 | 0 | 0 | -2 | |||
1) Het budget voor extra maatregelen voor de agrarische sector vanuit de provinciale regelgeving, milieu-ontwikkelingen, de omgevingswet en het ingroei- model voor het ROK-TH is niet benut, door wijziging van de regelingen en de bezetting van personeel als gevolg van Corona (€ 115.000,- voordelig). 2) Lagere doorberekening apparaatskosten (€ 40.000,- voordelig). 3) De werkzaamheden/kosten behorende bij het krediet Transitievisie Warmte, Wijkaanpak en het Energieloket zijn deels doorgeschoven naar 2021 (€ 178.000,- voordelig). Dit krediet wordt gedekt uit de Reserve claims incidentele projecten en heeft geen invloed op het exploitatieresultaat. 4) Overige afwijkingen per saldo (€ 31.000,- nadelig). | ||||||||
820 | Grondexploitatie | -529 | 34 | 76 | 605 | |||
1) Extra kosten in verband met de aankoop van Dorpsweg 3, zoals bodemsanering, milieu- en asbest- onderzoeken, aanleg parkeerplaats, etc. (€ 67.000,- nadelig). 2) Diverse taxatiekosten ivm aankoop percelen (€ 22.000,- nadelig) 3) Overige afwijkingen/mutaties diverse grondexploitaties per saldo (€ 504.000 voordelig). Bovenstaande mutaties worden volledig verrekend met de Reserve Grondbedrijf en hebben geen invloed op het exploitatieresultaat. | ||||||||
820 | Grondexploitatie | 190 | 0 | 0 | -190 | |||
1) Extra kosten in verband met de aankoop van Dorpsweg 3, zoals bodemsanering, milieu- en asbest- onderzoeken, aanleg parkeerplaats, etc. (€ 67.000,- nadelig). 2) Diverse taxatiekosten ivm aankoop percelen (€ 22.000,- nadelig) 3) Overige afwijkingen/mutaties diverse grondexploitaties per saldo (€ 504.000 voordelig). Bovenstaande mutaties worden volledig verrekend met de Reserve Grondbedrijf en hebben geen invloed op het exploitatieresultaat. | ||||||||
820 | Grondexploitatie | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
1) Extra kosten in verband met de aankoop van Dorpsweg 3, zoals bodemsanering, milieu- en asbest- onderzoeken, aanleg parkeerplaats, etc. (€ 67.000,- nadelig). 2) Diverse taxatiekosten ivm aankoop percelen (€ 22.000,- nadelig) 3) Overige afwijkingen/mutaties diverse grondexploitaties per saldo (€ 504.000 voordelig). Bovenstaande mutaties worden volledig verrekend met de Reserve Grondbedrijf en hebben geen invloed op het exploitatieresultaat. | ||||||||
830 | Wonen en bouwen | 559 | 468 | 568 | 9 | |||
1) Hogere inkomsten bouwleges door het groot aantal bouwplannen (bungalowpark / zonnepanelen) met hoge legeskosten (€ 261.000,- voordelig). 2) Overige afwijkingen per saldo (€ 7.000,- voordelig). | ||||||||
830 | Wonen en bouwen | -986 | -662 | -723 | 263 | |||
1) Hogere inkomsten bouwleges door het groot aantal bouwplannen (bungalowpark / zonnepanelen) met hoge legeskosten (€ 261.000,- voordelig). 2) Overige afwijkingen per saldo (€ 7.000,- voordelig). | ||||||||
830 | Wonen en bouwen | 4 | 0 | 0 | -4 | |||
1) Hogere inkomsten bouwleges door het groot aantal bouwplannen (bungalowpark / zonnepanelen) met hoge legeskosten (€ 261.000,- voordelig). 2) Overige afwijkingen per saldo (€ 7.000,- voordelig). | ||||||||
Totaal programma / taakvelden | 4.857 | 5.540 | 5.882 | 1.025 | ||||
0.10 | Reserves | 26 | 48 | -307 | -333 | |||
Totaal | 4.882 | 5.587 | 5.575 | 693 |
Voor een nadere toelichting van de taakvelden verwijzen we u naar de website:
vraagbaakiv3gemeenten